Skip to content
TopDanmark

CASE:

Henriette deltog på Acumens Certificerede Facilitatoruddannelse, og vi spurgte hende, hvordan facilitering hjælper hende og organisationen, og hvad facilitatoruddannelsen har betydet for hende fagligt og personligt.

Henriette-Gudmand-Larsen

”TopDanmark er et kæmpe firma, og vi holder oceaner af møder. Det er hovedsageligt vidensdelingsmøder, og vi er meget afhængige af, at alles viden bringes i spil. Men i realiteten er det oftest dem, der råber højest, som bliver hørt.”

Hvordan oplever du mødekulturen hos TopDanmark?

“Jeg er selv en af dem, der ikke råber højt på møder, så jeg ved alt om, hvordan det opleves, og hvad konsekvensen er. Risikoen for, at folk går fra møder og gør det de plejer at gøre, er meget stor, og i værste fald laver de decideret noget forkert, fordi de har mistet motivationen undervejs.

Derfor giver facilitering bare så meget mening. Det hjælper mig, og det hjælper andre, med at kunne sige sin mening. Det er utroligt vigtigt i en virksomhed, at alle bliver hørt, for ellers får du jo ikke det fulde udbytte af de mennesker, du har i virksomheden. Du undgår, at der sidder mennesker tilbage, som er uenige og frustrerede fordi de ikke fik muligheden til at ytre sig.”

Hvad har du fået ud af faciliteringsuddannelsen?

“Jeg er kommet fra uddannelsen med en masse gåpåmod, og især på det personlige plan har jeg lært meget. Jeg har fået meget mere selvtillid og selvsikkerhed, når jeg skal springe ud i noget nyt. Det er okay at være lidt på dybt vand en gang imellem, for det skal nok gå. Og så er det bare sjovere, når man faciliterer.

Desuden gav min sparringspartner på uddannelsen mig en masse nye ideer, fordi hun havde andre perspektiver end jeg, og så på tingene på en helt anden måde. Det har hjulpet mig til at huske på at tænke uden for boksen og dermed givet mig mere mod på at afprøve forskellige scenarier.”

Bruger du facilitering i din hverdag i dag?

“I dag er det mest udfordrende ved facilitering, når jeg deltager i et møde, der ikke bliver faciliteret. Så sidder jeg og tænker på, hvordan man kunne facilitere mødet, for at få mere energi, bedre kommunikation og bedre resultater.”

Gør det at du har været på uddannelsen en forskel for dig i dag?

“Jeg har fået en mission, der går ud på, at jeg skal udbrede viden om facilitering og formålet med det, og hvorfor det er så godt. Man bliver nødt til at udbrede kendskabet og budskabet, og forklare, hvorfor det er en meget vigtig metode i en videnstung virksomhed som vores.

Derfor bruger jeg også ordet ”facilitator” om mig selv når jeg faciliterer et møde, eller en workshop. Folk skal vide, hvad det er og hvilken forskel det skaber blandt medarbejderne.”

Tag en certificeret facilitatoruddannelse