ORGANISATIONS-UDVIKLING
At udvikle jeres ledere og medarbejdere og dermed udvikle kulturen, der sikrer den bedst mulige implementering af den nye forretningsmodel, den nye strategi, forandringsledelse og de nye værdier i virksomheden, der skal sikre jeres succes.
Organisationsudvikling er ofte – ubevist og uvilkårligt – forbundet med store planlagte forandringsprocesser. Men organisationsudvikling foregår løbende på alle mulige områder i alle organisationer.
Organisationsudvikling er et meget enkelt ord for udviklingen af et utal af kompetencer, komplekse metoder og processer. Men ingen organisationsudviklingsprocesser – store som små – kan fungere, hvis de mennesker, der arbejder med dem, gør de rigtige ting.
Derfor handler organisationsudvikling også – og ofte mest – om ”menneske-udvikling”. Det kaldes også udvikling af organisationskulturen, for som en berømt management konsulent engang udtalte: ”Culture can eat strategy for breakfast.”
Forenklet sagt handler organisationsudvikling således om hele tiden at sikre:
- At ledelsen løbende udvikler forretningsmodellen, strategien og målene for deres forretning.
- At ledere og medarbejdere kan forstå og se mening med den givne forretningsmodel og strategi.
- At de arbejder målrettet mod at opnå de opstillede mål.
- At de har de nødvendige kompetencer for at kunne indfri målene.
- At såvel organisationsstruktur som alle processerne i organisationen og alle IT-systemer mv. er aligned, så de understøtter strategien så godt som det overhovedet er muligt.