KONFLIKTMÆGLING med en mediator
Hvordan kommer I i gang, og hvordan hvad gør en mediator?
Løs konflikten med en mediator og en mediationsproces
En mediator faciliterer en struktureret, men åben mediationsproces for at løse to eller flere parters uenigheder og konflikter. De involverede parter giver udtryk for deres forskellige behov og interesser hvorefter de i et konstruktivt samarbejde med mediatoren arbejder hen imod en fælles aftale, der bedst varetager parternes behov og interesser.
Kontakt os, hvis I er nået dertil, hvor I ikke kan løse konflikten selv og ønsker en mediation. Ring på +45 20402052 eller skriv til we@acumen.dk for at få yderligere oplysninger først.
Flere og flere vælger at inddrage en mediator til at løse samarbejdskonflikter på arbejdspladsen, og vi tilbyder hjælp til løsning af konflikter ved at agere som mediator for de konfliktende parter. En mediator er en upartisk tredjepart, der kan facilitere parterne i denne proces.
- Mediationen foregår enten hos jer, hos os eller på et eksternt sted efter aftale.
- Tidsrammen for en mediation er typisk 4 timer – enten en gang eller to gange – efter aftale.
- Selve mediationsprocessen foregår efter en struktureret femtrins proces, så begge parter ved, hvor de er i forløbet.
- Mediationen slutter med at partner indgår en aftale om en handlingsplan.
Parterne informerer om problemet – fri fortælling
–
Åbne op for hinanden – forstå den andens intention
Forsvarsposition – ubehag ved konfrontation
Finde uopfyldte behov, bekymringer og interesser – fælles problemformulering
Anerkende et indre behov – tage ansvar og mobilisere viljen
Gå bag kravet og hjælpe parterne med at finde behovet
Ikke alle kender deres egne følelser – ved ikke hvad de vil
Muligheder og løsningsmodeller findes ved “lateral thinking”– brainstorming
Tilfredsstille behovet – finde ønsket og mulighederne for løsningsmodeller
Få parterne til at forstå, at der findes uanede løsningsmuligheder for at tilfredstille et behov
Stiv og ubøjelig i sin forståelse – har svært ved at se muligheder – lav frustrationstærskel
Aftale opbygges – udvælge løsningsmodeller
Udvælge de bedste muligheder – træffe valget
Støtte parterne i at træffe et valg ved at se på de alternative muligheder
Ubeslutsomhed – urealistiske forventninger – mangler accept af ikke at få alt opfyldt
Aftalen indgås – handlingsplan
Implementering af valg – udføre handlingsplan
Støtte parterne i at lave en plan, der kan fungere for dem
Dårlig selvdisciplin – svært ved at føre planen ud i livet