”Jeg får mere ud af min ”undervisning”, fordi facilitering understøtter både det auditive og det visuelle. Og så er det en fælles proces, hvilket gør den mere involverende for deltagerne.”
Trine Bek Gold, Tidl. Pædagogisk konsulent på Horsens Ungdomsskole (er i dag ansat på Drengeakademiet)
Hvad betyder det at kunne facilitere unge i stedet for at undervise?
“Det betyder rigtig meget, fordi faciliteringen indbyder meget mere til involvering i egen læring, i modsætning til traditionel undervisning, som primært er envejskommunikation. Vi er midt i et paradigmeskifte, fra undervisning til læring, og her er det facilitering, der virker. Facilitering inddrager deltagerne, deres forventninger og behov.”
“Jamen, det ændrer hele dynamikken ved, at alle skal være aktive i processen. Når man faciliterer en proces, sørger man for, at alle er medvirkende og aktive, hvilket betyder, at det færdige produkt er noget, de alle kan føle ejerskab for.”
Jeg oplever, at de bliver mere engagerede, fordi de er aktive i selve læreprocessen fremfor ”bare” at skulle tage imod viden og beskeder hele tiden. De skal også være med til at give noget, for at der kommer noget ud af det i sidste ende.
Jeg skal turde at give lidt slip. I undervisning har jeg en lektionsplan, der er planlagt ned til sidste minut. Med facilitering har jeg også et mål, men idet jeg udfordrer nogen i en proces og involverer dem, kommer der flere ideer og forslag, og en plan bliver pludselig udvidet.